השקעה פסיבית: יתרונות וחסרונות

0
156
קרדיט - Pixabay

משקיעים בשוק ההון, יכולים לפעול בשני מישורים. אקטיבי ופסיבי.

מישור אקטיבי מתרחש כשהמשקיע בוחר מקורות שונים להשקיע בהן ומתנהל באופן \"עצמאי\". כלומר, הוא מחליט איך לנהוג מתי למכור, מתי לקנות. מדובר במישור שמחייב התנהלות שוטפת מול תיק ההשקעות. בנוסף, המשקיע צריך כל הזמן להיות ער למה שמתרחש בשוק ההון ולפעול באופן שימקסם את הרווחים שלו. זה דורש זמן ומשאבים.

לעומת זאת, ניהול תיק השקעות במישור הפסיבי מתנהל הפוך. מי שבוחר במסלול של השקעות פסיביות, למעשה רוכש סל של מוצרים פיננסים התואמים לאחד המדד בבורסה, בהתאם למה שהוא בוחר, מבלי שהוא צריך להתנהל מול כל אחד מהמוצרים באופן אישי, ישיר ואקטיבי.
למשל, משקיע יכול לרכוש תעודות סל או מוצרים של חברות ממדד מסוים בבורסה בתל אביב. במקרה זה, הביצועים של הסל יהיו תואמים את אותו מדד, בין אם זה ברווחים ובין אם זה בהפסדים.

למי זה יכול להתאים?

באופן כללי, השקעה פסיבית מתאימה למשקיעים ספציפיים שפחות אוהבים סיכון. בין אם אלו בוחרים לעשות את זה לבד או בעזרת בית השקעות. הסיבה שזה יכול להתאים דווקא לגורמים אלו היא, שהשקעה פסיבית איננה דורשת חקר שוק מעמיק כמו במקרה של השקעות אקטיביות, לא צריך לבצע ניתוחים של חברות ומוצרים פיננסיים, לא צריך ללמוד דוחות כספיים, וגם לא חייבים להיכנס לעובי הקורה של שוק ההון וללמוד אותו באופן מפורט בשביל להשקיע בו.

היה והחלטתם לבחור בגורם חיצוני שיעשה לכם את כל העבודה, רצוי להתייעץ עם מומחה פיננסי לניהול תיק השקעות כדי לבחור בבית השקעות מתאים.

יתרונות של השקעה פסיבית בשוק ההון

ישנם מספר יתרונות בולטים באפשרות של השקעות פסיביות בשוק ההון.

יתרון ראשון – לא צריך להתעסק הרבה עם ההשקעה. משקיעים את הכסף בסל מסוים ונותנים לשוק לעבודה בשבילנו. אנחנו לא צריכים לחקור ולנתח, לא צריך לבצע יותר מדי פעולות. השוק בעצם עובד בשבילנו.

יתרון שני – מאחר וההשקעה מתחלקת בין גורמים שונים, מעלים את הסיכוי להרוויח, גם אם מדובר בתשואה נמוכה. הסיכון הוא יחסית נמוך.

יתרון שלישי – התהליך הרבה יותר פשוט ונוח. הוא לוקח פחות זמן, והגורם שבוחר להשקיע לא צריך לבזבז זמן ומשאבים רבים בכל תהליך ההכנה והכניסה לשוק.

חסרונות של השקעות פסיביות

חסרון אחד בולט של השקעות מסוג זה, חוסר השליטה על השקעות במוצרים פיננסיים שנמצאות בסל, ואם יש ירידה של מדד מסוים באופן דרסטי, זה יכול להשפיע על כלל ההשקעה. משקיע אקטיבי יכול לשלוט באופן פרטני בכל מוצר שעומד לרשותו, למכור או לקנות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here