למשוך את קרן ההשתלמות כדי להקטין את המשכנתא – האם זה כדאי?

0
2767
למשוך את קרן ההשתלמות כדי להקטין את המשכנתא – האם זה כדאי?
קרדיט שאטרסטוק

המשכנתא לוחצת על התקציב המשפחתי, וקרן ההשתלמות שלכם עומדת להפוך לנזילה? הפיתוי להשתמש בכספי הקרן כדי להקטין את המשכנתא הוא משמעותי – אבל יש כמה דברים שכדאי לכם להביא בחשבון

אביבה טנא

עבור ישראלים רבים הרכישה היקרה ביותר שיעשו בחייהם היא של דירת מגורים – ולצורך כך הם גם לוקחים את ההלוואה הגדולה ביותר, המשכנתא. בדרך כלל מדובר בהלוואה לטווח ארוך במיוחד שיכול להגיע גם לעשרות שנים. במהלך תקופה זו תשלום המשכנתא החודשי, שמגיע לרוב לאלפי שקלים, מעיק מאוד על התקציב המשפחתי.

לכן, לא מפתיע לגלות שהתפתחו גישות רבות שמטרתן צמצום הלוואת המשכנתא והקלת ההתנהלות הפיננסית המשפחתית. ישנם כאלה שבוחרים למחזר את המשכנתא, בתנאים שאמורים להיות טובים יותר; אחרים מפנים משאבים כלכליים כגון ירושה לטובת פירעון מוקדם של המשכנתא; ויש גם מי ששוקלים להשתמש בקרן ההשתלמות שלהם לצורך זה.

קרן השתלמות – נזילות לצד חיסכון במס

מהי קרן השתלמות? ובכן זהו אחד מאפיקי החיסכון האטרקטיביים ביותר, הודות לשני מאפיינים עיקריים – ראשית, לאחר שש שנות חיסכון כבר ניתן למשוך את כספי הקרן כסכום חד-פעמי לכל מטרה וליהנות מהטבה משמעותית של פטור מרווחי מס הון (עד גובה התקרה המותרת).גם לאחר שעברו שש שנים, אין חובה למשוך את הקרן, וניתן להמשיך להפקיד בה כספים וכך ליהנות מהתשואה על החיסכון, וכן מהאפשרות למשוך אותם בכל עת שנרצה.

יתרון חשוב נוסף טמון במיסוי על קרן השתלמות. בעת משיכה שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, או במועד אחר הקבוע בדין, הסכום שהצטבר בחיסכון פטור ממס רווח הון (עד התקרה המוטבת). גם בעת ההפקדה יש הטבת מס: עבור שכירים, המעסיק מעביר לקרן עד 7.5% משכר העובד, והעובד מעביר לפחות שליש מחלק המעסיק (כלומר, אם המעסיק מפקיד 7.5%, העובד יפקיד 2.5% לכל הפחות). גם המעסיק וגם העובד פטורים מתשלום מס הכנסה על חלק המעסיק – עד התקרה. עצמאים נהנים מכך שההפקדות בקרן ההשתלמות מהוות הוצאה מוכרת – חיסכון נוסף במס – כל עוד מדובר בהפקדות עד לתקרה הקבועה בחוק. במקרה שמטרת הקרן היא אכן יציאה להשתלמות, ניתן לפדות אותה בתוך שלוש שנים בלבד; וכך גם ביציאה לפנסיה.

מאחר ששכירים רבים ולא מעט עצמאים הם בעלי קרן השתלמות – משיכת הכספים הנצברים בה נראית לעתים כפתרון מצוין לבעיית תשלומי המשכנתא המתמשכים. ואולם, לפני שממהרים לבחור בדרך המפתה הזו, הנה כמה דברים שחשוב לדעת על ההבדלים בריביות בשני המוצרים הפיננסיים, ויתרונותיה של קרן ההשתלמות.

  1. קרן ההשתלמות צוברת רווחים בריבית דריבית

בחיסכון פיננסי ארוך שנים המושקע לפחות בחלקו בשוק המניות, פוטנציאל התשואה עולה – בוודאי לעומת חיסכון בבנקים, בהם הריביות נמוכות מאוד בשנים האחרונות. נוסיף לכך את אפקט הריבית דריבית – ריבית המצטברת במשך תקופת החיסכון ומניבה סכומים גבוהים יותר ככל שסכום הקרן עולה.

לעומת זאת, במקרים רבים, הריבית שאנו משלמים על המשכנתא נמוכה יותר מהתשואה הממוצעת של קרן ההשתלמות לאורך השנים, או מפוטנציאל התשואה העתידי שלה. כלומר – אם אנו בוחרים למשוך את קרן ההשתלמות לטובת החזרת המשכנתא – ייתכן ששכרנו יוצא בהפסדנו, וכי אם היינו ממשיכים להחזיק בקרן לאורך שנים, היא הייתה מניבה לנו רווח גבוה יותר ממה שחסכנו כתוצאה מהחזרת המשכנתא. עם זאת, במקרים אחרים, הריבית על המשכנתא לא תהיה נמוכה יותר מהתשואה של הקרן – וחשוב לבדוק כל מקרה לגופו.

המסקנה המתבקשת היא שלפני שאנו מבקשים למשוך את החיסכון של קרן ההשתלמות לטובת החזרת המשכנתא, מוטב לבדוק היטב מהי התשואה של הקרן, ולהשוות אותה לריבית על המשכנתא. ייתכן שתגלו שמשתלם יותר להמשיך לשלם את תשלומי המשכנתא, או ליטול הלוואה ממקור אחר – כדי שתוכלו להמשיך לחסוך בקרן ההשתלמות.

  1. קרן השתלמות – חיסכון ליום סגריר

הנזילות הגבוהה של קרן ההשתלמות בחלוף שש השנים הראשונות הופכת אותה למוצר חיסכון אידיאלי ליום בו נזדקק לסכום גבוה של כסף, ובמהירות. לאטרקטיביות זו תורמת גם הטבת המס, שיכולה להתבטא בחיסכון של עשרות אלפי שקלים לאורך חיי הקרן.

כמובן, ניתן גם לקחת הלוואה במקרה כזה – אך ברוב המקרים הלוואה כזו תיצור לכם מעמסה פיננסית נוספת, ולא תמיד ניתן להשיג את התנאים הטובים ביותר כאשר נאלצים ליטול הלוואה במהירות, בלי די זמן לסקר שוק מעמיק.

לכן, אם אתם שוקלים להשתמש בקרן ההשתלמות לטובת קיצור חיי המשכנתא, כדאי לוודא כי יש לכם חיסכון נוסף או מקור הכנסה אחר שבו תוכלו להשתמש במצב חירום כלכלי – בלי לשלם על כך מחיר יקר.

בשורה התחתונה, קרן השתלמות היא מוצר חיסכון אידיאלי לטווח הבינוני והקצר, הודות לנזילות הגבוהה שלה המאפשרת למשוך אותה לאחר שש שנים, וכן בזכות הטבת המס המשמעותית (לשם השוואה – על רווחים הנצברים בבורסה יש לשלם מס רווח הון בשיעור של כ-25%). הרצון להשתמש בכספי הקרן כדי לצמצם תשלומי משכנתא המכבידים על התקציב, או להחזיר את כל המשכנתא, מובן בהחלט – אך לפני שבוחרים בצעד זה, כדאי לבדוק מהן האלטרנטיבות, ולוודא שאנחנו מקבלים את ההחלטה הטובה ביותר עבור המשפחה.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here