מחשבון שכר – כמה מפרישים ומה צריך לדעת

0
1371
מחשבון שכר - כמה מפרישים ומה צריך לדעת
קרדיט תמונה FREEPIK

יש כמה וכמה אתרים באינטרנט המציעים מחשבוני שכר למיניהם, אשר מסייעים להבין את מה שעומד מאחורי תלוש השכר. כמו כן, ישנם מחשבונים המאפשרים להשוות בין מסלולי חיסכון שונים, החל בקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים, קופות הגמל ועד לקרנות ההשתלמות והפוליסות הפיננסיות. בשורות הבאות נעשה סדר בנושא.

תפקידו של מחשבון השכר

מחשבון שכר בסיסי נועד לאפשר לכם להבין כמה נטו נשאר מהברוטו. אכן, עובדים רבים מתקשים להבין את כלל המרכיבים המופיעים בתלוש המשכורת, ובעיקר חשוב לבצע את החישוב כאשר מתקבלים למקום עבודה חדש. זאת מאחר שלרוב ידברו איתכם על משכורת נטו, מה שלא נותן את התמונה המלאה לגבי שכר הנטו לאחר מס (לרבות זיכויים שמגיעים לכם, מדרגות המס וכדומה), וגם לא את ההפרשות לפנסיה ולחסכונות אחרים, או את התוספות המגיעות לכם.

אז קודם כל, חשוב לדעת שנכון להיום ההפרשה הבסיסית לפנסיה עומדת על 18 אחוז מהשכר להפרשות – כלומר השכר ברוטו שלכם בלי תוספות כגון הוצאות נסיעה ושעות נוספות. מתוך זה, מה שיורד לכם הוא 6.5 אחוז מהברוטו, ואת שאר 12.5 האחוז הנותרים מפריש המעסיק. אמנם יש גם מקרים אחרים שבהם עובדי מדינה ואחרים זכאים להפרשות יותר גדולות, אך זהו העיקרון וזה מה שתמצאו במרבית מחשבוני השכר ברשת.

מה המחשבון לוקח בחשבון?

מחשבון שכר מתייחס אל הנתונים שאתם מזינים פנימה, הכוללים את שכר הבסיס שלכם, את התוספות, שכר שווה כסף כגון סלולרי ורכב, ואת נקודות הזיכוי. מכאן והלאה המחשבון יידע להתייחס לכל ההיבטים לרבות מדרגות המס, השכר להפרשה, שיעור ההפרשה וכן הלאה. בנוסף, יש מחשבונים המאפשרים להכניס נתונים נוספים כגון הפרשות לקרן השתלמות, אחוזים שונים של הפרשה לפנסיה וכדומה, וכך מתקבלת השורה התחתונה של השכר נטו.

מחשבוני השוואה נוספים

מלבד מחשבון שכר לברוטו-נטו, ישנם מחשבונים נוספים המאפשרים לכם לקחת החלטות מושכלות. כך למשל, ישנם מחשבונים המשווים בין קרנות השתלמות על פי פרמטרים של תשואות, דמי ניהול, היקף האחזקות ומדד שארפ, וזאת לרוב לתקופה שבין שנה לחמש שנים. אמנם ההפרשה לקרנות השתלמות אינה מחויבת בחוק, וגם מוגבלת בתקרת שכר ובמגבלה של עד 7.5 אחוז משכר העובד, אך יש לה יתרונות בלתי מבוטלים. זהו חיסכון מצוין לטווח בינוני שבו אחרי 6 שנים ניתן למשוך את הכסף ללא מיסוי על רווחים, או אחרי 3 שנים אם המשיכה נעשית לצרכי השתלמות תעסוקתית. בכל מקרה, המחשבונים יכולים לעזור לכם בבחירת קרנות ההשתלמות הטובות ביותר, וכן קרנות הפנסיה, קופות הגמל וכדומה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here