חדלות פירעון – האם האור, אכן, בקצה המנהרה?

0
1318
חדלות פירעון - האם האור, אכן, בקצה המנהרה?
קרדיט: freepik

בחודש ספטמבר 2019 נכנסה לתוקפה הרפורמה החדשה אשר מטרותיה העיקריות הן ייעול וקיצור בהליכי ההוצאה לפועל, תחימתם בפרק זמן מוגדר, איזון בין אינטרסים של הנושים לאלו של החייבים, הקלת העומסים המוטלים על הערכאות המשפטיות הרלוונטיות להליכים אלה וגם, ובמיוחד – שיפור הסטיגמה שדבקה בחייבים שלא הצליחו לעמוד בפירעון, מלא או חלקי, של חובותיהם.

על פי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 – החוק החדש, התנהלותם של ההליכים נקבעת עפ"י סכומי החובות, ובשל כך, ננקטת הבחנה ברורה בין חובות שסכומם עולה על 150,000 ₪ לבין חובות שסכומם נמוך יותר. לכאורה, עבור החייבים, אנשים שכשלו בתשלום חובותיהם לנושים, העתיד נראה ורוד ומבטיח, והאפשרות לחזור לחיים חדשים, ללא אותה "גיבנות" פיננסית וחברתית, אשר עד לחקיקתו של חוק חדלות הפירעון החדש, ליוו את החייבים במשך שנים רבות.

אבל אז, הופיעה מגפת הקורונה וטרפה את הקלפים…

בחודש ינואר 2021 פורסם דו"ח שנתי מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים. מדו"ח זה עולה נתון מטריד למדי הנוגע למצב הציבור הישראלי בעת ובשל השתוללות מגיפת הקורונה בארץ. מהנתונים שבדו"ח עולה כי בשנת 2020, שנת התפרצותה העיקרית של הקורונה בישראל, חלה עלייה של כ-40% במספר המגישים בקשות לפתיחת הליכי פשיטת רגל.

על פי הנתונים הנכללים בדו"ח זה, עד לסוף חודש נובמבר בשנת 2020, ביח' לסיוע משפטי של משרד המשפטים, נפתחו 22,475 תיקי חובות, אשר מתוכם 9,768 בקשות להליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל השייכות ליחידים (יחידים – בניגוד לחברות). את אותו נתון מדאיג פרסם גם הממונה על הליכי חדלות פירעון במש' המשפטים בדו"ח שפורסם בחודש נובמבר 2020. הדו"ח אף מפרט ומוסיף, כי בשל השפעתה של הקורונה על הכלכלה בישראל, קיימת עלייה משמעותית במס' הבקשות לפשיטות רגל וחדלות פירעון של יחידים שהוגשו בשנת 2020 – עלייה של 41%. ב-2019 הוגשו 13,441 בקשות לפתיחה בהליכי חדלות פירעון של יחידים, לעומת 18,990 בקשות שהוגשו בשנת 2020 .

שנת 2020 הסתיימה, מגיפת הקורונה בישראל, לכאורה, שככה, אולם, השפעותיה האמיתיות על הכלכלה הישראלית, העסקים / החברות, וכתוצאה ישירה מכך, גם על החייבים היחידים, תורגשנה במשך זמן רב. זאת, לפחות, תחזיתם של המומחים למיניהם, הטוענים, כי סביר מאד שהמצב יתדרדר עוד הרבה, בטרם יורגש שיפור כלשהו.

אז מה, למעשה, עומד לקרות מכאן והלאה?

עורך הדין זאב פרל ממשרד עורכי דין פרל – טביב משרטט תמונה אופטימית מעט יותר. זאב פרל, שבמקורו, הגיע מתחום הבנקאות, רואה חשיבות רבה בפעילות התנדבותית החברתית ומשמש כמרצה למשקי בית בתחום ניהול תקציב המשפחה במסגרת עמותת "פעמונים". על פי אמונתו – אין אדם, ולא משנה כמה גבוהים יהיו חובותיו, שמגיע לו להיות משועבד לנצח, לאף אחד ולשום גוף. על כן, לכל אדם כזה, קיימת הזכות לקבל את ההזדמנות להשתקם, הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינות האישיות והחברתיות, באמצעות השימוש בהזדמנות שפותח בפניו חוק חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי החדש. ובהתאם למטבע הלשון – נאה דורש, נאה מקיים, בכל שנה מאז היווסדו, מטפל משרד עורכי הדין פרל – טביב במאות תיקיהם של חייבים המתקשים לעמוד בנטל פירעון חובותיהם.

ולסיכום

טיפ של עו"ד פרל לחייבים העכשוויים ואף לכאלו אשר כיום, בשל המצב, מצויים בעיצומו של תהליך התדרדרותם – למרות הקושי הפסיכולוגי להתמודד עם הדברים, ולמרות שהנטייה הטבעית הראשונה היא לעצום עיניים חזק ולקוות שהכל יעלם כלעומת שבא, חובות והסתבכויות כלכליות אינם נעלמים כשמתעלמים מהם. נהפוך הוא, הם רק מתגברים, מסתבכים והופכים למורכבים בהרבה יותר. כיום, בזכות חוק חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי החדש, ובמידה רבה, אף בזכות השינוי הנוגע להתייחסות החברתית לחייבים, אין שום בושה בפניה לעזרה מקצועית שתסייע לכם להיחלץ מהמשבר הזמני שאליו נקלעתם, במקרים רבים, שלא באשמתכם.

יתרה מכך – כשכל האמצעים הללו עומדים לרשותכם, ואתם בוחרים, מסיבות של "בושה", שלא להיעזר בהם – אתם הופכים לאחראים הישירים למצב הבעייתי, להנצחתו ואף להתדרדרותו הוודאית. זאת, כאמור, כי החובות אינם נעלמים, רק כי אתם בוחרים להתעלם מהם.

מקורות נתונים, המידע אינו מועתק מהם והם משמשים לסימוכין בלבד:

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001357894

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here