בואו להכיר – מודל השקעה ייחודי ומצליח בעולם ההייטק

0
739
קרדיט יחצ

חברת ATN Israel המתמחה בהשקעות בעולם ההייטק, פיתחה מודל ייחודי לכניסה בטוחה ואחראית לעולם הסטארט אפים

גיא לביא 

ישנם מספר סיבות הגורמות לנו לחשוב שהשקעה בתחום הסטארט-אפים מיועדת אך ורק לאנשים שאוהבים לקחת סיכונים, ושבאופיים בגלל האפשרות להגיע למינופים חסרי תקדים, הם מוכנים לסכן כספי השקעה ולהשקיע בעולם מסוכן אך מלא ברווחים כמו שרק סטארט-אפ מצליח יכול להניב ליזמים. לתפיסה שלנו יש סיבה טובה מאוד, מאחר וכולנו מכירים יזמי סטארט-אפ שהחלום שלהם נגוז והתנדף עם הרוח, וכמובן שכולנו ראינו גם את המערכון עם נדיר הקרמן.

אך מסתבר שיש זווית וצד נוסף לעולם הסטארט-אפים, וכשאנחנו מסתכלים על יזמים כמו זוהר גילון, יוסי וורדי, ועוד משקיעים המוגדרים כיזמים סדרתיים המצליחים לעשות אקזיט אחרי אקזיט, פתאום התמונה מקבלת ממד שונה לחלוטין, ואנחנו מפנימים שיש צד נוסף לצורת הכניסה לעולם ההייטק. מסתבר שישנם אנשים שיודעים מראש לזהות את הסוס המנצח. וכאן המקום לעשות לקוראים היכרות עם חברה יזמית אולי קצת פחות מוכרת, חברת ATN Israel העוסקת ביזמות בינלאומית ומתמקדת בשנים האחרונות בהשקעות בעולם ההייטק. החברה שעסקה בתחילת דרכה בהשקעות נדל"ן עשתה מעבר לעולם ההייטק, וזה קרה אחרי שהמנכ"ל פיתח מודל ייחודי ורציונאלי שקובע כללים ברורים לביצוע השקעות בצורה זהירה שקולה ואחראית, חברת ATN Israel מיפתה אין ספור גורמי סיכון ומוקשים נפוצים המהווים גורם מכשיל לפירוק וקריסת חברות הזנק, ויצרה סדרת כללים מאוד ברורים המאבחנת סוגי מיזמים שכדאי להשקיע בהם, ומיזמים שיש להתרחק מהם כמו מאש.

מנכ"ל החברה עובדיה טופורוביץ נחשב ליזם מבריק וחד, וכתושב בני ברק הוא אינו משתייך לנוף ההייטקיסטי המצוי, אך זה לא מה שמונע ממנו להיחשב למנכ"ל מעולה ומוביל. לפני מספר שנים עובדיה טופורוביץ הוביל את חברת ATN Israel לעשות שינוי מגמה, ומהשקעות בעולם הנדל"ן החברה עשתה הסבה דרמטית לעולם ההייטק, כשכאמור כל זה קרה לאחר שעובדיה טופורוביץ פיתח את המודל הייחודי והמעניין להשקעות יציבות יותר בעולם ההייטק. הקווים המנחים שנקבעו על ידי עובדיה טופורוביץ הגיעו לאחר בחינה מזוויות שונות של אין ספור חברות הזנק, ואין ספור שיחות עם מנכ"לים שונים של חברות שפרצו והצליחו ולחילופין חברות שפשטו רגל. המסקנות היו ברורות מאוד, מאחר ולכישלונות קיימים קווי דמיון ומכנה משותף של מספר מצומצם של גורמים שחוזרים על עצמם, כשתמיד אחד מהגורמים הינו הפקטור המרכזי בכישלון החברה. אגב, הכישלונות אף פעם לא הגיעו משום שהרעיון היה גרוע, אלא בעקבות קשיים שונים שלא אפשרו את יישום אבני הדרך בדרך להצלחה.

מודל ההשקעה מורכב מ-8 פרמטרים שונים, שבכל מצב חברת ATN Israel לא תכנס להשקעה למיזמים שמכילים את אחד משמונת הפרמטרים המסוכנים שנקבעו. ו-4 פרמטרים נוספים המשתנים לפי הנתונים הנוספים הקיימים בשטח. לדוגמה, החברה תמנע כמעט בכל מחיר מלהשקיע בסטארט אפ שמנסה לקדם רעיון של פלטפורמה המצריכה ריבוי משתמשים כדי שהמיזם יעלה לאוויר. למשל אפליקציה כמו וויז המוכרת, ההצלחה של וויז חייבה והייתה מותנת במציאות שבו יש שיתוף פעולה בין משתמשים רבים. אם אני רוצה לנסוע מתל אביב לנתניה השימוש המיטבי באפליקציית וויז מחייבת שיהיו נהגים פעילים לאורך כל מסלול הנסיעה, אחרת אין לוויז שום אפשרות לדעת היכן יש עומסי תנועה ומה המסלול המועדף, ומה תהיה זמן הגעה המשוער ליעד הנסיעה. לעומת זאת מערכת כמו מוביליי אינה מחייבת ריבוי משתמשים, כל נהג ונהג בפני עצמו יכול לקבל את מיקסום התועלת מהמערכת המוצעת, מבלי שיהיה שום צורך בריבוי נהגים שיתקינו את המערכת ברכב, מה שאומר במילים אחרות שהשיווק הרבה הרבה יותר קל ופשוט.

אפליקציות רבות שהצריכו חיבור בין משתמשים רבים, הגיעו לפשיטת רגל משום שהיזמים לא הצליחו לגרום בו זמנית לריבוי משתמשים, השוק מוצף כיום עם אין ספור הצעות לכל סוגי הרעיונות והאפליקציות, דבר שמקשה מאוד על מלאכת השיווק וההטמעה, וברגע שקצב ההורדות איטי מהצפוי גם אלו שהורידו את האפליקציה למכשיר הטלפון, עתידים בסופו של דבר להסיר ממנה את האפליקציה. לדוגמה, אם אני משווק אפליקציה לנסיעות שיתופיות, ומשתמש שחשב שמדובר ביישומון תועלתי ומגניב התקין אותה אצלו בנייד, אך בסופו של דבר באף יום הוא לא מצא לעצמו שותף לנסיעה, ממילא הוא יאבד עניין באפליקציה ויסיר אותה מהטלפון. לעומת זאת אם אני מתקין לעצמי משחק מובייל שאני אוהב ונהנה ממנו, אין שום סיבה בעולם שאסיר את המשחק גם אם אני המשתמש היחידי בכל העולם כולו. ההיגיון נשמע פשוט ומובן, ולכן לדברי עובדיה טופורוביץ זה פרמטר קריטי לסיכויי ההצלחה, היות שזה מאפשר ליזמים הצלחה גם כשהשיווק איטי, וגם כשהם נתקלים בקשיים בשיווק ונאלצים לעשות הפסקות בשיווק, או לחילופין להתנהל בתקציב נמוך. הקשיים של היזמים, וקצב השיווק האיטי אינו פוגע במשתמשים ואינו מהווה גורם להסרת האפליקציה, לעומת זאת אפליקציות מקבילות לפייסבוק אינסטגרם או טוויטר, שהתנהלו בתחילת הדרך במיעוט משתמשים חוסלו במיידית, כשהם נאלצו להתמודד עם המציאות האכזרית של סיכויי הצלחה נמוכים מאוד.

בנוסף, חברת ATN Israel לא תשקיע במיזמים שמטבעם יש רק מנצח אחד שזוכה בכל נתח השוק, פייסבוק יש רק אחד, לינקדין אחד, וויז יש רק אחד, מאחר ואלו הם פלטפורמות שהתועלת שלהם מגיעה רק כשכל המשתמשים נמצאים באותה הממשק. לעומת זאת משחקי מובייל, אפליקציות להזמנת אוכל ממסעדות, מערכות ניהול ותכנון, בכל אחד מהסקטורים האלו קיימים יותר מ-10 חברות שהפכו ליוניקורנים. ולדברי טופורוביץ אסור ליזם המצוי להמר על כך שלא יקום לו מתחרה חזק ועשיר יותר ממנו, ולכן  ATN Israel אינה משקיעה אלא אך ורק במיזמים שגם אם יקומו 10 חברות מתחרות מצליחות, לכל אחד מהם ישנו מספיק נתח שוק והזדמנות להפוך ליוניקורן.

חברת ATN Israel אינה מנסה לחנך את השוק לרעיונות ומוצרים חדשים ולא מוכרים, החברה מתמקדת במוצרים לשווקים מוכרים וקיימים, כשהשאיפה להביא לשוק מוצר שהוא הרבה יותר טוב מהקיים, מביא הרבה יותר ערך למשתמש, והכי חשוב חוויית המשתמש טובה בהרבה מכל מה שקיים לפניו. לדברי עובדיה טופורוביץ זה ממזער סיכונים בצורה משמעותית מאוד ומכמה סיבות. ראשית, אף אחד לא יכול לנבא צרכי שוק, והכי חשוב ככה אתה יודע בדיוק מי קהל היעד שלך, מה הוא צריך ואיך לשווק לו את המוצר שלך. אתה יודע כמה הוא רגיל לשלם, ואיך מניעים אותו לפעולה.

אלו הם רק דוגמאות קצה קרחון של מודל ההשקעה של עובדיה טופורוביץ, כהחברה שלו נמנעת ממספר פרמטרים קריטיים שבהם היא מצאה את הכשלים העיקריים שהפכו לרועץ ליזמים השונים. כשבבסיס הרעיון להתחמק מלהיכנס לאזורים שמקשים על תהליך בניית חברת ההזנק, ובכך למזער את הסיכונים ולהקטין את החיכוך שהשוק והתהליך מייצר. חברת ATN Israel מושקעת בין השאר באפליקציה המצליחה 'ספין טו ווין' המיועדת לבעלי עסקים הזקוקים ליותר מכירות. אולי זה לא נשמע לכם כרעיון הכי סקסי בעולם, אבל מדובר במיזם שיש לו נתח שוק הולך וגדל רחב מאוד בכל העולם, כשבעלי העסקים ישלמו עליו סכום חודשי משמעותי בשביל השימוש באפליקציה ובאתרים הנלווים לה, דבר שמקל מאוד על סכום ההשקעה הנדרש להצלחת המיזם, ומאפשר תמרון גם בגיוסים נמוכים. לי אישית אין ספק שעוד נקרא עליהם הרבה מאוד בשנים הקרובות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here