זכיינות – עשרת הדברות לפיתוח רשת בשיטה המשתלמת ביותר

0
106
זכיינות - עשרת הדברות לפיתוח רשת בשיטה המשתלמת ביותר
מקור FREEPIK

כותב: קובי לופו

יש לכם עסק טוב ומצליח, אתם עובדים קשה ומחפשים את הדרך להמשיך להתקדם ולהתפתח. פתיחת סניף נוסף נשמע כמו רעיון מצויין,  אך כאשר אתם יושבים עם עצמכם וחושבים על זה, פתאום כל הרוח יוצאת מהמפרשים,  ומתחילות השאלות "עוד פעם לקחת הלוואה?" ,  "שוב להכשיר עובדים ואז הם יעזבו?" , "אין לי את האנרגיה להתחיל הכל מהתחלה" 

השאלות הללו עולות  אצל כל בעל עסק שרוצה לפתח את עצמו, ופעמים רבות נמנע מלעשות זאת.
הבשורה הטובה, שיש לכך פתרון, והוא נקרא זכיינות.

הקמת רשת זכיינית, היא פתרון מצויין להתפתחות ואף על פי הנתונים בארה"ב, כ- 50% מעסקי הקמעונאות מנוהלים בשיטה הזו, ואף בארץ בשנים האחרונות השיטה תופסת תאוצה ועסקים רבים עוברים לשיטה הזו.

יש עסקים רבים שהתחילו את דרכם בשיטת זכיינות ובסופה נכשלו, כיוון שלא עשו זאת בצורה נכונה.

צוות המומחים באתר Fran & Mark  ריכזו עבורכם את עשרת הדברות בפיתוח רשת בצורה נכונה

1.  קונספט

כל עסק שרוצה להתפתח חייב להבין מה "הסיפור" של העסק.

לעיתים עסקים נשענים עליך, הבעלים של העסק,  במצב כזה יהיה קשה מאוד לשכפל את העסק לסניפים נוספים. לדוגמא, קשה מאוד לשכפל מסעדת שף ברמה גבוהה, כיוון שהמסעדה בנויה על השף עצמו.

על כן, כל עסק חייב שיהיה לו DNA ברור, שלא תלוי אך ורק בך, אלא בנהלי עבודה נכונים ובשיטתיות שניתן לשכפל ע"פ תכנית עסקית סדורה.  

 2.  מיתוג

האם העסק שלך משדר ללקוח את החוויה שאתה רוצה ?  החוויה היא מילה גדולה, אך היא מורכבת ברובה ממיתוג נכון שיש בעסק,  החל מלוגו, שם מותג, צבעים ועוד.

יש לשים לב שצריך לייצר מיתוג שניתן לשכפל אותו לכל הסניפים.

יזמי אתר FranMark: גיא קולן, אלכסיי קוגן וקובי לופו

3.  מודל עסקי לרשת

הרשת המזכה מרוויחה בעיקר מדמי ניהול שוטפים, שיתופי פעולה עם ספקים ודמי פרסום שנגבים מהסניפים.   רשתות רבות קורסות כיוון שהמודל העסקי שלהם לא נכון והרשת  לא רווחית מספיק כדי לקיים את עצמה ולהשקיע בפיתוח העסקי קדימה. 

לדוגמא, בחודשים האחרונים יש מספר רשתות שפשטו את הרגל כגון- רשת נמרוד ורשת וניליה, שלא הצליחו לקיים את פעילות הרשת.

כדי להמנע מכך,  יש לבנות מודל זכייני מדוייק שמאפשר לרשת להתפרנס מכל האמצעים העומדים לרשותה החל מדמי זיכיון, תמלוגים, פרסום וספקים.

פיתוח ובניית מודל זכיינות  נכון, מומלץ לבצע בסיוע יועצים אשר מתמחים בזכיינות

4.  מודל עסקי לזכיין 

הזכיין הוא הפנים של הרשת מול הלקוחות, ועל כן, הרשת חייבת לייצר לזכיין מודל עסקי רווחי לאורך זמן. 

בסופו של דבר, זכיין שלא ירוויח לא יוכל לשרוד לאורך זמן וכמובן שלא ייצג את הרשת בכבוד. 

5.  הסכם זיכיון

הסכם הזיכיון מאגד בתוכו את כל מערכת היחסים בין הזכיין למזכה וכולל החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים.

חוזה הזיכיון חייב לשמור על המותג והרשת חזקים כדי שיוכלו לנהל את הרשת בצורה נכונה ובכך לסייע לזכיינים להצליח.

הסכמי זיכיון צריכים להיכתב על ידי עורכי דין המתמחים בעולם הזכיינות

6.  אסטרטגיית התרחבות

בניית תוכנית התרחבות נכונה היא קריטית להצלחה.  כל בעל רשת חייב לשאול את עצמו, היכן המיקומים האופטימליים לפתיחת סניפים?  האם זה עומד בהגדרות הקונספט שהוחלט?

פתיחת סניפים ראשונים ברשת במיקומים לא מדויקים, ייגרמו לכך שהזכיין לא ירוויח כפי שחשב והדרך לסגירת הסניפים והרשת קצרה.

7.  ספר נהלים

רשת טובה נמדדת באחידותה בסניפיה ובפרמטרים רבים – החל מתפריט/ קולקציות, ניראות הסניף, מיתוג , תמחור ובסופו של דבר חוויה.  

כדי ליצור שכפול נכון של עסק, יש צורך בספר נהלים מסודר שכולל את כל הפרמטרים של העסק ובכך מעניקים לזכיין את ה"תורה" של העסק. 

ניתן להיעזר באנשי מקצוע אשר מומחים בכתיבת ספר נהלים ( הפנייה אלי)

8. תמיכה , בקרה ואכיפה

רשתות קמות ונופלות על ניהול נכון של הזכיין.  רשת אשר תדע לנהל את זכייניה בצורה נכונה, כולל אכיפה ובקרה אין סופית על הנעשה בסניפים לצד תמיכה וליווי נכונים  תהיה בדרך הנכונה להצלחה.

דוגמא הטובה ביותר לכך בישראל היא רשת ארומה, אשר מקפידה מאוד עם זכייניה ואף טוענים שהסכם הזיכיון שלה דרקוני,  אך עם זאת, הוא מאפשר לה לנהל את זכייניה בצורה הנכונה ביותר.

9.     שיווק

פיתוח מודעות של הרשת בפני לקוחות וזכיינים  תלוי בשיווק נכון וחיזוק המותג.

הרשת גובה דמי פרסום בדיוק לצורך זה, אך, מן הסתם בתחילת הדרך, כאשר אין מספיק סניפים, ההשקעה צריכה להגיע מהבעלים של הרשת. 

10.  גיוס זכיינים

הדיבר ה- 10 הוא גם החשוב ביותר, כי בלעדיו לא תהיה רשת.

לצורך כך צריך להבין מהו הפרופיל הזכיין המתאים ביותר, ומה הדרישות מאותו זכיין.  וכמובן מהו התהליך ההכשרה הנכון לזכיין בעת ההתלמדות.

מציאת זכיין יכולה להתבצע במספר דרכים,  החל מפרסום באתרים ופורטלים שמיועדים למציאת זכיינים כמו אתר פראנמרק אשר מאגד בתוכו מגוון רשתות בעלות הזדמנויות עסקיות אשר ניתן לרכוש בהן זיכיון, וקמפיינים במדיות השונות על ידי אנשי מקצוע שמתמחים בתחום.

לסיכום,

הרשתות הגדולות בעולם התחילו מסניף אחד בודד, ובאמצעות שיטתיות ועקביות הגיעו לאן שהגיעו.

חשוב לעבוד בחוכמה וראייה אסטרטגית לטווח ארוך. לוודא שמגייסים את הזכיין המתאים במיקום הנכון ונותנים לו את המעטפת המלאה.  

כל זאת לצד המשך העשרת הידע בעולם הזכיינות , כולל סוגי מודלים עסקיים, טרנדים בעולם הזכיינות ולמידה מטעויות של רשתות אחרות.  ניתן לקבל מידע רב על כך באתר franmark.co.il – פורטל זכיינות ישראל המצליח.

וכאשר עובדים בצורה הזו שיטת הזכיינות הינה שיטה מוצלחת לפיתוח הרשת.

לפרטים נוספים אודות רכישת זכיינות או ייעוץ בנושא חייגו 072-394-5580.

מקור FREEPIK

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here