ניהול תיק השקעות – טיפים להשגת תשואות נאות

0
2928
ניהול תיק השקעות - טיפים להשגת תשואות נאות
קרדיט PIXABAY

כאשר הריבית הנקבעת על ידי בנק ישראל נמוכה, אולי לקיחת הלוואה עולה פחות – אבל גם התשואות בפיקדונות הבנקים כמעט ואינם קיימים. אחת הדרכים להשיג תשואות היא לפנות לשוק ההון – ולהשקיע במניות ואג"ח, קרנות נאמנות ותעודות סל. אין השקעה ללא סיכון ותמיד כאשר משקיעים ישנה גם אפשרות להפסיד ולא רק להרוויח כספים, אולם השקעה נבונה מקטינה את הסיכון ומפזרת אותו בין סוגי השקעה שונים ועדיין עשויה לשמור על מרווחי תשואה טובים מאלו שניתן להשיג באמצעות פיקדונות בבנק או תוכניות חיסכון.

סיכון וסיכוי – שני הצדדים של המטבע

כאשר מדובר על השקעות בשוק ההון, סיכון וסיכוי לתשואה הם שני הדברים העיקריים אותם יש לקחת בחשבון. ככלל, ככל שהסיכון הוא גבוה יותר, כך הסיכוי לתשואה גבוהה גם הוא רב יותר. קחו לדוגמה חברת הזנק שהיא עדיין נמצאת בשלבים המאד ראשוניים של הרעיון – הם עדיין לא גייסו כספים, לא פיתחו את מה שדורש פיתוח, לא שיווקו ועדיין אין להם ולו לקוח משלם אחד. אם אתם מאמינים בחברה ויש לכם כסף פנוי להשקעה – תוכלו להצטרף כמשקיעים בחברה. ועכשיו לסטטיסטיקה: כ-50% מהחברות בשלב הזה נסגרות ומתפרקות בשנה הראשונה לפעילותן. אחוז נוסף נסגר לאחר מכן, בשלב גדילת החברה. למעשה אחוז קטן יחסית מצליח להתבסס ולהפוך לחברה יציבה גם לאחר תחילת הפעילות המסחרית. אחוז קטן עוד הרבה יותר מצליח לעשות את האקזיט המיוחל ולהביא רווחים עצומים למשקיעים. מה קיבלנו? סיכון גבוה מאד להפסד כל ההשקעה אבל גם סיכוי להביא לרווח גדול מאד אם יקרה האקזיט המיוחל.  אם ההשקעה שלנו תתחלק בין 100 חברות כאלו – קרוב לוודאי שנאבד חצי מסכום ההשקעה (ויותר) בעקבות החברות שקרסו בדרך, אך אם גם רק אחת תצליח להגיע לאקזיט – ההפסדים יקוזזו. אמנם נרוויח פחות כי בכל חברה השקענו מאית ממה שהיינו משקיעים אילו היינו משקיעים רק בה – אך הכפלנו גם את הסיכוי להרוויח פי מאה.

להגדיר את רמת הסיכון

אם אנחנו נחושים להרוויח ומוכנים לקחת סיכוני הפסד גדולים עבור הסיכוי – מדיניות ניהול תיק ההשקעות שלנו יראה אחרת לגמרי מאשר במקרה בו אנחנו מעוניינים בעיקר לשמור על ערך הכסף, ואם אפשר גם להרוויח משהו על הדרך. במקרה הראשון אפשר לבחור להשקיע במניות של חברות יציבות פחות, להשקיע במט"ח, בכלים פיננסיים ממונפים או בנגזרים. הסיכון הוא גבוה מאד אבל אם במקרה מרוויחים – התשואה תהיה בהתאם. במקרה בו המשקיעים מעוניינים בעיקר לשמור על ערך הכסף רצוי להשקיע באופן שונה ומתון מהרבה – להקטין את רמת החשיפה לסיכון ולהוריד את אחוז ההשקעה בכל הכלים המסוכנים ולהתרכז יותר באג"ח ממשלתי, לדוגמה.

ניהול תיק השקעות – מה תפקידו של מנהל תיק ההשקעות?

תפקידו של איש ניהול תיק ההשקעות הוא ליישם את צרכיו ורצונותיו של המשקיע באופן מטבי לתנאי השוק. ראשית, על מנהל תיק ההשקעות להבין מה הם הצרכים, היכולות והרצונות של המשקיע – כמה כסף עומד לרשותו להשקעה? עד כמה הוא יכול ורוצה לסכן את הכספים להשקעה? מה טווח ההשקעה: האם הכסף מיועד לשימוש בעוד חצי שנה או אולי בעוד עשרים שנה עם היציאה לפנסיה? עד כמה נדרש כי הכספים יהיו נזילים וניתן יהיה למכור חלק מהנכסים הפיננסים ולקבל מזומן בכל רגע נתון? האם כדי להשקיע את הרווחים חזרה בתיק ההשקעות על מנת להרוויח תשואה נוספת או שהמשקיע מתכנן על הדיבידנד שמחולק מתיק ההשקעות כחלק מההכנסה השוטפת שלו?

כאשר מנהל תיק ההשקעות מודע ויודע את כל ההיבטים הללו הוא יכול לעשות שימוש מושכל בכספי ההשקעה. ניהול תיק השקעות מוצלח יודע לבחור את המניות או האג"ח הטובים ביותר כך שיעמדו ברמות הסיכון שהמשקיע הגדיר וישיגו את התשואה הטובה ביותר עבור תיק ההשקעות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here