כמה משלמים מס רכישה?

0
1216
כמה משלמים מס רכישה?
מקור freepik

כל מי שרוכש נכס בישראל, בין אם מדובר בדירה למגורים, משרד, מחסן, חנות, קרקע או כל נכס מקרקעין אחר – חייב במס רכישה. עבור דירות למגורים יש מס רכישה מדורג והוא עשוי להשתנות אחת לשנה באמצע ינואר כאשר מכריזים על מדרגות המס החדשות. עבור נכסים אחרים שאינם דירות למגורים המס הוא קבוע בהתאם לקבוע בחוק באותה תקופה. מדובר בחוק טריטוריאלי ועל אף שיש לעתים מי שזכאי להנחות או פטורים הרי שכדאי להיוועץ עם עורך דין המתמחה במס רכישה ודיני מקרקעין כדי שילווה אתכם בתהליך ויוודא שאתם פועלים כשורה.

הצהרת דיווח ותשלומים:

נסביר לכם על התהליך במילים פשוטות. ראשית על כל אדם שרוכש נכס מקרקעין בישראל חלה חובת דיווח לרשויות מיסים במשרד מיסוי מקרקעין. לאחר הדיווח תקבלו תדפיס שומה פרטית בהתאם לפרטי הנכס שמילאתם עם סכום מס הרכישה שתצטרכו לשלם. בהמשך הדיווח שלכם ייבדק על ידי הפקיד האחראי לכך במשרד מיסוי המקרקעין הסמוך אליכם. במידה ויתגלו הפרשים ייתכן ותצטרכו לשלם תוספת מס רכישה. את הדיווח הראשוני תצטרכו לשלם בתוך 60 יום מיום העסקה ואת התוספת, אם תהיה כזו, תצטרכו לשלם תוך 30 יום.

כמה מס רכישה צריך לשלם?

אז אמרנו שחישוב מס רכישה יהיה בהתאם לסוג הסוג שאתם רוכשים. בעוד דירות למגורים יהיו מחושבות לפי מדרגות המס הרי שנכסים אחרים יהיו מחושבים לפי חישוב קבוע שנכון להיום עומד על 6% מערך הנכס.

מדרגות המס עבור דירה למגורים תשתנה בין דירה ראשונה לדירה שנייה/שלישית או כל דירה אחרת שהיא לא דירה למגורים. כדי להקל על אנשים (ובעיקר זוגות צעירים) הרוכשים לראשונה בחייהם דירה למגורים, רשות המיסים פוטרת ממס רכישה דירה ראשונה המיועדת למגורים עד שווי 1.74 מיליון ₪. דירה למגורים (אפילו אם היא דירה ראשונה) שהיא מעל סכום זה ועד 2.07 מיליון שקלים תהיה בשיעור מס של 3.5% על החלק שווי שמעל מדרגת המס הראשונה. מעל זה יש 3 מדרגות מס נוספות של 5%, 8% ו-10% בהתאם לשווי הנכס. עבור דירה שנייה ומעלה מדרגות המס יחלו מ5% כמדרגת המס הראשונה ויגיעו עד 10% בהתאם לשווי הנכס. בדירה שנייה ומעלה מס הרכישה יחול על רוכש הנכס כבר מהשקל הראשון.

אז לסיכום; בואו נשליך דוגמה: נניח שרכשתם נכס למגורים בשווי 2 מיליון שקלים. הרי שמדרגת המס הראשונה היא 0% (פטור מלא) ממס עד לסכום של 1,747,865 ₪ נכון לשנת 2021 ומסכום זה ועד 2,073,190 ₪ המס יהיה 3.5%. ההפרש בין מדרגת המס הראשונה לשווי הנכס שרכשתם ב2 מיליון שקלים הוא 252,135 ₪ – כעת נוציא 3.5% מסכום זה: 8825 ₪ זה יהיה הסכום שתצטרכו לשלם עבור מס הרכישה של הנכס.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here