איך משקיעים במניות – בלי להשקיע בבורסה?

0
678
קרדיט: shutterstock

החיפוש הגובר אחר חלופות לריבית האפסית בבנקים מגדיל את הפופולריות של פלטפורמות מימון המונים, המאפשרות לכם להשקיע בסטרטאפים בלי להשקיע בבורסה. כך זה עובד. 

בשנים האחרונות שוק ההון ממשיך לעלות, ולא עוצר אפילו בתקופת הקורונה. העליות המתמשכות הגבירו את התיאבון של חוסכים רבים, והתוצאה: בתקופות הקורונה נפתחו עשרות אלפי חשבונות מסחר חדשים. חשבונות מסחר של אנשים המחפשים חלופה לריבית האפסית שהם מקבלים בתוכניות החיסכון בבנק.

ועדיין, הציבור מחזיק מיליארדי שקלים בתוכניות חיסכון בבנק, שמניבות תשואות זעומות. למה זה בעצם קורה? אנשים רבים עדיין יושבים על הגדר, בשל חוסר ידע או מחזור בזמן הנחוץ ללימוד שוק ההון.

זה לא אומר שאי אפשר ללמוד איך להשקיע בבורסה, יש מגוון קורסים שמלמדים איך לעשות את זה. אך השקעה בבורסה היא לא האפשרות היחידה: בשנים האחרונות גוברת הפופולריות של אפיק השקעה חלופי – שמאפשר לכם להשקיע במניות בלי להשקיע בבורסה. קוראים לזה מימון המונים.

מהו מימון המונים – ואיך זה קשור למניות?

בשנים האחרונות כל אחד יכול להשקיע בסטרטאפים כחול-לבן, לא רק אנשים אמידים עם כיסים עמוקים או גופים מוסדיים. ההשקעה בסטרטאפים מתאפשרת דרך פלטפורמות מימון המונים, המפוקחות ע"י הרשות לניירות ערך.

אז איך זה עובד? כאשר סטרטאפ מעוניין לגייס כסף מהציבור באמצעות מימון המונים, הוא פונה ל"רכז הצעה", כלומר לאחת הפלטפורמות המפוקחות ע"י רשות ני"ע לגיוס המונים. הפלטפורמה בודקת את נתוני החברה ואת ביצועיה העסקיים, ומבצעת סינון קפדני. לשם המחשה פיפלביז, חלוצת תחום השקעות ההמונים בישראל, מבצעת תהליך סינון קפדני שאותו עוברים רק 5% מהסטרטאפים המופיעים באתר.

 

איך משקיעים במניות בלי להשקיע בבורסה?

ההשקעה מתחילה בבחירת אחד הסטרטאפים שמופיעים בפלטפורמת מימון ההמונים, ובהגדרת הסכום הרצוי להשקעה. לאחר תהליך הרשמה קצר ניתן להתחיל להשקיע: ברגע סיום תהליך הגיוס הכסף עובר לחברה המגייסת והמניות נרשמות על שמכם. לאורך חיי ההשקעה החברה מחויבת לשלוח אליכם דיווחיים תקופתיים, ישירות למייל וגם דרך פלטפורמת ההשקעות – כדי שתוכלו להיות עם היד על הדופק.

הסטארט אפ יצליח? בהתאם לסכום ההשקעה, המניות שרכשתם יאפשרו לכם בהמשך להשתתף בחלוקת הרווחים, לקצור את הפירות בעקבות הנפקה בורסאית או אקזיט.

איך משקיעים במניות: טיפים להשקעה חכמה

אחרי שהבנו איך כל אחד יכול להשקיע בסטרטאפ כחול-לבן, השאלה היא איך משקיעים במניות בצורה חכמה? הנה 3 טיפים להשקעה בפלטפורמת גיוס המונים.

מצאתם חברה מעניינת? בדקו אותה לפני שתתחילו להשקיע

בפלטפורמת הגיוס תוכלו למצוא את כל המידע הנחוץ שיאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת. כדאי לבדוק באיזה שלב מצויה החברה, לבדוק את הביצועים העסקיים אם ישנם, להתרשם מהתוכניות לעתיד ולא פחות חשוב: להתרשם מהצוות, הרזומה שלו ומידת מקצועיותו.

מעבר למידע העסקי, אפשר גם לבדוק את התחום שבו החברה פועלת: מהם המגמות בתחום? באיזו מידה הוא צפוי לצמוח? מיהם השחקנים המרכזיים? מהם ההזדמנויות והאיומים? אפשר לחפש את המידע לבד, ואפשר את חלקו הגדול לאתר במדורים הכלכליים השונים.

פזרו את ההשקעות

כמו בבורסה, כך בפלטפורמות מימון המונים: כדאי לפזר את ההשקעות בין מספר חברות ותחומים, כדי להקטין סיכונים וליצור תיק השקעות שבו גם אם השקעה אחת לא צלחה, השקעות אחרות יוכלו לכפות עליה.

דעו למה לצפות

השקעה בסטרטאפ יכולה להניב רווחים משמעותיים שלא קיימים באפיקי השקעה אחרים, אך מטבע הדברים היא טומנת בחובה סיכון גבוה יותר. חשוב לקחת את זה בחשבון ולהיערך בהתאם, גם ברמה הציפייה וגם ברמה המעשית. אפשר למשל לבנות תיק השקעות שחלקו כולל אפיקי השקעה סולידיים, וחלקו כולל השקעה בסטרטאפים. התמהיל של כל אחת מההשקעות תלוי כמובן בצרכים שלכם, בתשואה שאתם רוצים להשיג ובמידת הסיכון הרצויה.

עכשיו כשאתם יודעים איך משקיעים במניות בלי להשקיע בבורסה כל שנשאר הוא לבחרו את ההשקעה המתאימה, ומי יודע? אולי לצד הרווחים, תוכלו לקחת חלק בפריצתו של עוד סטרטאפ כחול לבן. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here