עורך דין ניירות ערך

0
1770
עורך דין ניירות ערך
קרדיט pixabay

אחד מתחומי הפעילות הכלכליים במשק שנפגעו בעקבות משבר הקורונה הינו שוק ההון. הלחץ ואי הוודאות שנוצרו בעקבות משבר זה, נתנו את אותותיהם על שוק המניות ועל ניירות ערך אחרים הנסחרים בבורסה. רשות ניירות ערך אשר מפקחת על הפעילות בשוק ההון באופן שוטף ממשיכה להקפיד גם בימים אלה על כך שהפעילות בשוק ההון תנוהל באופן תקין והוגן ולא תגלוש לתחום הפלילי.

חקירה של עבירות ניירות ערך

יחידת החקירות של רשות ניירות ערך מנהלת חקירות לבדיקת חשדות לעבירות פליליות בשוק ההון והליכי בירור לבדיקת חשדות להפרות מנהליות בשוק ההון. לרוב, חקירה של עבירות ניירות ערך מתחילה באופן סמוי בעקבות קבלת מידע מיחידת המודיעין או מיחידת המסחר של רשות ניירות ערך על חשד לביצוע עבירת ניירות ערך, ולאחר מכן, ככל שיש הצדקה, החקירה מתפתחת לחקירה גלויה. בסיום החקירה, חומר הראיות מועבר להמשך טיפול של פרקליטות מיסוי וכלכלה. 

עבירות ניירות ערך 

העבירות המרכזיות בשוק ההון הינן:

  • תרמית בניירות ערך – עבירת התרמית בניירות ערך עוסקת הן בהשפעה על השער והן בהנעת משקיעים לרכוש נייר ערך בדרכי כזב. דרכי התרמית מתבצעות לרוב בשתי דרכים:
  1. קניות ומכירות מלאכותיות: מקרים בהם הסחורה העומדת בבסיס העסקאות אינה נרכשת או נמכרת בפועל. לדוגמה: עסקאות עצמיות ועסקאות מתואמות.
  2. קניות ומכירות "אמיתיות", בהן העסקה מתבצעת בפועל, אך מטרתה היא השפעה על שער נייר הערך. 
  • הנעה – הבאת אדם לפעילות של מכירה או קניית ניירות ערך תוך הצגת מצג שווא בין במסירת עובדות כוזבות ובין בהעלמת עובדות מהותיות.
  • שימוש במידע פנים – עשיית עסקה בנייר ערך או מסירת מידע כאשר בידי עושה העסקה מידע שמקורו באיש פנים על התפתחות או שינוי בחברה אשר אינו ידוע לציבור ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר נייר ערך, או מסירת מידע כאמור לאדם אחר שיש יסוד סביר להניח כי יעשה שימוש באותו מידע. 
  • עבירות דיווח ופרטים מטעים בדוחות. 
  • עבירות על חוץ הייעוץ או על חוק השקעות משותפות בנאמנות.

הסדר מותנה בעבירת ניירות ערך

סעיף 54ה לחוק ניירות ערך מסמיך את הפרקליטות לסגור תיק חקירה נגד חשוד בביצוע עבירות ניירות ערך ולהתקשר עמו בהסדר להפסקת הליכים המותנית בתנאים – הסדר מותנה. במסגרת ההסדר המותנה, החשוד מודה בביצוע עבירה ומתחייב לקיים את התנאים שפורטו בהסדר – תנאים כגון: תשלום עיצום כספי, תשלום לנפגע העבירה, איסור לכהן כנושא משרה בגוף מפוקח ועוד, ומנגד הפרקליטות מתחייבת להימנע מהגשת כתב אישום ולסגור את התיק שנפתח נגד החשוד. 

באמצעות ההסדר המותנה, נחסך מהחשוד הליך פלילי מורכב וסבוך שבסופו הוא עלול להיות נתון במאסר, נוסף על הפגיעה בשמו ובמוניטין שצבר הנלווית לכל הליך פלילי.

בכל מקרה של חקירה או של הליך אחר בעניין עבירות ניירות ערך, מומלץ להסתייע בעורך דין ניירות ערך אשר ילווה את החשוד בכל הנדרש על מנת להשיג עבורו את התוצאה המיטבית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here