מי צריך להגיש דוח שנתי למס הכנסה?

0
1810
מי צריך להגיש דוח שנתי למס הכנסה?
מקור pixabay

הדו"ח השנתי המוגש למס הכנסה נועד לשרת מספר מטרות: לאפשר לרשות המיסים לעקוב אחר הכנסותיהם של אנשים ועסקים על מנת למנוע התחמקות מתשלומים והסתרת הון (בנוסף להצהרת הון), לגבות את הסכומים ההולמים מהנישומים, וכן במידת הצורך להחזיר את הכספים שנגבו יתר על המידה. בשורות האות נבחן מי צריך להגיש דוח שנתי למס הכנסה ומי פטור מכך.

בעלי עסקים ועצמאיים

באופן כללי, מי שצריך להגיש את הדוח השנתי למס הכנסה הם בעלי עסקים ועצמאיים, ולצידם גם שכירים במקרים מסוימים. את הדוח יש להגיש עד למועד שקבעה רשות המיסים לאותה שנה, המשתנה בין נישומים אולם בדרך כלל מדובר עד לסוף החודשים מאי או אפריל של השנה הבאה. יש לציין כי אי הגשת הדוח בזמן עלולה להיות מלווה בקנסות ובהמשך בירורים וסנקציות כנגד האדם ככל שההגשה מתאחרת. 

כאמור, האוכלוסיות החייבות בהגשת הדו"ח השנתי הם בעיקר עצמאיים ובעלי עסקים, אולם לפי ההוראות ישנם עוד אנשים המחויבים לכך. למשל, אנשים שהעבירו אל מחוץ לגבולות ישראל יותר מחצי מיליון ₪ בשנת המס, אנשים שמכרו זכויות במקרקעין ולא שילמו את מס השבח המרבי, אנשים שקיבלו מענק פרישה מעבודה או מענק עקב מוות, אנשים המחזיקים נכסי חוץ מעל ל- 1.8 מיליון ₪ ועוד.

מי פטור מהגשת הדוח השנתי

פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה כל אדם שאינו עומד בקריטריון המפורטים בתקנות רשות המיסים. בנוסף, לצד האמור לעיל לגבי החייבים בהגשת הדוח, ישנם מספר מקרים שבהם קיים פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה. כך לדוגמא, אם הכנסתו של אדם בשנת המס לא עלתה על כ- 17.5 אךף ₪, והיא לא הגיעה ממשלח יד, מעבודה או מעסק, הרי שהינו פטור מהגשת הדוח" כמו כן, אם אדם הרוויח כסף מדמי שכירות שעליהם שולם מס בסך 10% ולפי דרישות החוק, הרי שאינו חייב בהגשת הדוח אם לא הרוויח משכירות יותר מ- 340 אלף ₪ בשנת המס.  

איך יודעים אם צריך או לא?

הנתונים שהובאו לעיל הם רק חלק קטן מהתקנות המחייבות בהגשת דוח שנתי, יחיד או מקוון, וכן התקנות העוסקות בפטורים מהגשת הדוח. כדי לדעת אם הנכם חייבים או לא בהגשת הדוח, יש לעיין בתקנות המפורטות שלא תמיד פשוטות להבנה, או לפנות למשרד רואי חשבון. במשרד גם יוכלו לתת המלצות לגבי חיסכון במס, לעזור בתכנון המאפשר קבלת פטור, ובמידת הצורך – להגיש את הדוח באופן מקצועי וללא טעויות.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here